lördag 2 juli 2011

Monstertårta

monstertårta
Ett förskrämt monster. :-) Men sonen blev nöjd i alla fall.
Jag köpte ett färdigt marsipanlock och kristyr på tub. Kristyren var väldigt seg att få ur tuberna, kanske för att jag förvarat dem i kylskåpet. Värm ev. tuberna i ett varmt vattenbad om du vill underlätta det kreativa skapandet. Ögonen är ituklippta marshmallows. 

Till fyllning micrade jag hallon och socker. Var lite rädd att de skulle bli för blött, men det blev bra. Det går ju bra att ta färdig sylt också, men jag tyckte det här blev lite godare. Lite mer hallonstingigt, liksom.

Fyllning till det andra lagret var vanlig marsankräm, med en del av mjölken utbytt till grädde.

Jag gjorde tårtan dagen innan så att den fick stå och safta till sig. Garnerade samma dag som den skulle ätas.


Här har jag en enkel dinosaurietårta.



Inga kommentarer: